Herinnering 9

Het Offer van Abraham.

Het ‘Offer van Abraham’ werd na de bevrijding van de Tweede Wereldoorlog aangebracht boven de hoofddeuren in het portaal van onze kerk. Het is gebleken dat vele mensen niet weten op welke wijze de reliëfsteen met genoemde voorstelling daar is terechtgekomen.

Oorspronkelijk was deze steen niet op deze plaats ingemetseld, doch had een plaats in de façade van het huis van de melk- boter- en kaashandel van Marcel Roelen op de Markt, later had daar W. Smit-Roelen een reformzaak, en momenteel is er cafetaria en broodjeszaak Panaché gevestigd (1997). Met de bombardementen en beschietingen van Zevenbergen, eind oktober begin november 1944, werd dit pand zwaar getroffen en onherstelbaar beschadigd. Dit huis had voordien een pitoreske trapgevel zoals er meerderen waren in Zevenbergen, b.v. huize Amstelredam aan de Zuidhaven waar drukkerij Leijten gevestigd was (thans N.M.B.) welke gevel ook vernietigd werd in de oorlogsdagen van eind 1944. Voorts nog de in goede staat zijnde gevel van voorheen schoenhandel Zwaans aan de Molenstraat.

Met de instorting van de voorgevel van het huis van Roelen kwam ook de genoemde reliëfsteen tussen de puinhopen terecht en de eigenaar had geen ambitie de steen te laten herstellen. Men mocht, zo er nog iets van te maken was, de stukken wel uit de puinhopen zoeken en ten behoeve van de kerk gebruiken. Naarstig zijn toen de delen bij elkaar gezocht. Het bleken er 19 te zijn en hoewel er enkele kleine stukjes ontbraken kan er nog best iets van worden gemaakt. Metselaar Arie Vervaart, die aan de restauratie van de kerk werkte, heeft met grote zorg en precisie de legpuzzel tot één geheel gemaakt en de 19 stukken aan elkaar gelijmd. Met een rand eromheen van dezelfde stenen als waarmede de kerk is gebouwd, n.l. hardboeren- grauw- stenen, heeft het Offer van Abraham een mooie en centrale plaats gekregen, voor iedere kerkbezoeker duidelijk zichtbaar. Het vormt een waardevol bezit, hopelijk tot in lengte van jaren voor onze gemeenschap.

1997 Kobie Schouwenaars.

terug naar de inhoudsopgave