Bedevaarten Banneux 2024

5-daagse van 31 mei t/m 4 juni

Het Diocesaan Banneux comité van het bisdom Breda organiseert ook in 2024, waarin we de 91ste verjaardag van de verschijningen vieren, een meerdaagse naar het Belgische Banneux N-D, aan de voet van de Ardennen. De begeleiding wordt verzorgd door eigen pastores en zorgteam die samen willen instaan voor een inspirerende bedevaart en een aangenaam verblijf.

Programma
Dagelijks een viering, het plechtig lof met pelgrimszegen met het Heilig Sacrament. We bidden er de kruisweg en houden een kaarsenprocessie, we gaan de weg naar de Bron en de Verschijningskapel.Ook is er aandacht voor ontmoeting, ontspanning en gezelligheid. En is er de mogelijkheid om op eigen gelegenheid het heiligdom en de winkeltjes te bezoeken.

Banneux
Banneux, niet meer dan een gehucht aan de voet van de Ardennen op zo’n 25 kilometer van Luik, is de plaats waar sinds de Mariaverschijningen van 1933, pelgrims van over de hele wereld naartoe komen om er bij de Maagd der Armen te vertoeven. Vanuit het bisdom Breda gaan we dit jaar voor het 70ste jaar op bedevaart naar dit populaire bedevaartsoord. Het heiligdom ligt in een bosrijke omgeving. Je vindt er het geboortehuis van Mariette Beco, de Verschijningskapel, alsook de weg door het bos waar zij Maria ontmoette en de bron ontsprong.

Jaarthema 2024

Onder Maria’s schutsmantel
In de katholieke iconografie is het meestal de maagd Maria die deze ruime mantel draagt. Ze ontvouwt hem om ons een veilige haven te bieden. Vandaar de prachtige traditie van madonna’s met een schutsmantel. In de Byzantijnse traditie houdt de Maagd haar sluier over de Kerk.

Met een hart vol vertrouwen wenden de christenen zich tot haar die Jezus ons als moeder heeft gegeven, en bidden haar: ‘Onder uw sluier van tederheid nemen we onze toevlucht. Neem op ons in uw moederlijk hart, waar we zullen herleven. Maria, moeder van de Verlosser, we zegenen u. Kom ons bezoeken wanneer we in beproeving zijn. Kom ons verlossen van alle gevaren van de wereld. Maria, moeder van de Verlosser, ontferm u over ons. Laten we, ook in 2024, ingaan op deze uitnodiging!

Informatie
Reissom voor de 5-daagse, volledig verzorgde (vol pension) bedevaart bedraagt: 395 euro p.p.
Gegevens voor meer inlichtingen en aanmelding:
Postadres: Hoge Weide 15, 4841 RG Prinsenbeek
Email: banneux.bisdom.breda@gmail.com